Jojk

De flesta känner väl till att Samerna har en egen musikform, eller kanske snarare ett eget uttryck inom musiken som kallas för Jojk. Det påminner lite om Nordamerikanska indianers musik tycker jag, och många av oss har säkert hört Jojk liknande denna:

 
 
 
Vad inte så många vet kanske är att Jojken finns representerad i en massa olika musikstilar. Det finns en uppsjö och rikedom i den Samiska musiken, och något för alla olika smaker och stilar. Själv gillar jag till exempel Hårdrock:
 
 
 
 
Men som sagt finns det massor av olika sorters Jojk. Här är ett litet axplock. Den första är "Reggae" (riktigt skön faktiskt!), den andra skulle jag väl vilja kalla "Vispop" och den tredje är i stil med "Dance".
 
 Reggae
 
 Vispop
 
 Dance
 
 
 
 
Varsågod och njut, det gjorde jag! :o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0