Självmord

Hittat på nätet:

 

Det finns i dag omkring 4 600 renskötande samer i Sverige.

 

Mellan 1960 och 2009 tog 56 renskötande samer livet av sig. Det motsvarar enligt psykiatriprofessor Lars Jacobsson att närmare 0,25 promille av de renskötande samerna tog livet av sig – nästan dubbelt så många som det svenska genomsnittet på 0,15 promille.

 

Bland psykiatriforskarna har termen ”renskötarångest” blivit ett begrepp. Medan Norge skrivit på ILO-konventionen om ursprungsfolkens rätt, vägrar Sverige att ratificera den. Svenska samer förlorar markprocess efter markprocess för att de måste bevisa sin renbetesrätt till markerna. I Norge ligger i stället beviskravet hos motparten. Därför förlorar norska samer inga markprocesser.

 

Rovdjur tar 60 000 renar om året, men samerna får bara ersättning för en tredjedel av rovdjursskadorna, enligt Öje Danell, professor i renskötsel vid SLU. Bara det skulle kunna göra vem som helst deprimerad...

 


Kommentarer
Postat av: Ingela L

Hej!
Vad roligt att få ta del av din blogg. Jag är inflyttad till Skåne men har mina rötter i Norrbotten. Samiskt påbrå, från morfars far. Nå, jag tycker du skriver mycket både relevant och intressant. Jag kommer absolut att följa bloggen, med stort intresse!
Lycka till och så står vi upp för allas lika värde.
Ingela

2012-12-11 @ 21:44:56
Postat av: Christoffer Jönsson

Hej Ingela! Tack så hemskt mycket för din kommentar! Jätteroligt att se att bloggen blir läst... Håll utkik, jag bakar lite på ett nytt inlägg.

2012-12-11 @ 23:25:17
URL: http://sapmisame.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0