Språk

Visste du att Samiskan skiljer sig rätt mycket från vartannat beroende på område? Några av de olika dialekterna kan man läsa mer om på samer.se (se länk nedan). Här är några små exempel från sidan:

Nordsamiska
Hur mår du - Got veaját?
Det regnar - Arvá
Stick härifrån! - Mana eret dáppe!

Lulesamiska
Hur mår du - Maktas vieso?
Det regnar - Rássjot
Stick härifrån! - Maná dássta!
 
Sydsamiska
Hur mår du - Guktie veasoeh?
Det regnar - Obre
Stick härifrån! - Baaterh daestie!
 
Vad jag kommer att tänka på är hur lite man egentligen kan och vet om Samer och Samiska... De flesta Svenskar vet hur Skånska låter... Att vi säger "rullebör" istället för "skottkärra", att vi säger "töser och pågar" istället för "tjejjer och killar" och så vidare... Ändå är Skåne och Skåningar (enligt de flesta hahaha) inte ett eget folkslag. Att vi i Sverige har ett så svalt intresse för Samer och Samiskan; som ju är ett unikt folk med uikt språk och unika traditioner värda att bevaras, bekymrar mig.

Därför vill jag uppmana alla läsare att ta sig en titt och googla lite på Samer. Jag gjorde en sökning på Youtube och hittade till exempel en fantastiskt vacker Samisk sång direkt... Jag postar den härunder och hoppas på att fler än jag skall tycka om den och ta reda på mer om detta folk. Det finns förresten en liten ordlista med fler fraser här: http://www.samer.se/1189  Man kan välja dialekt i menyn till vänster. Ha så kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0