Alla människors lika rätt

Jag med många fler har varit aktiva och engagerade i att förmå Svenska myndigheter att inte utvisa människor ur vårt land... Det har blåst enorma mediestormar och detta uppmärksammas av så många... Det är lätt att känna sympati med ensamkommande flyktingbarn, krigsoffer och levnadsöden (med all rätta)...

Men varför reagerar ingen över hur Sveriges urinevånare bahandlas?! Varför har vi så svårt för att se på alla folkslag eller alla människor på samma sätt? Varför är det så svårt för oss att ta ögonen ifrån vår egen navel? Martin Luther kallade detta för "incurvatus in se"... Att vara "inkorvad i sig själv".

Vi Svenskar är så upptagna med våra ramaskri över orättvisorna på andra sidan jorden att vi helt ignorerar att vi är del av en här hemma... Vi är en del för att vi gör för lite, en del för att vi tillåter, en del för att vi ser men inte gör. Ibland är det organisationer som aktivt förtrycker, men det är många med mig som gjort allt för lite allt för länge.

Nu menar jag inte att alla som inte skriver en blogg, startar en opinion eller engagerar sig skall skuldbeläggas för hur den Samiska befolkningen behandlats och behandlas. Jag menar väl snarare att om alla gör lite, det lilla de kan så blir det en skillnad. För vissa handlar det kanske om att dela med sig av denna bloggen, för andra att läsa en bok om Samer, någon kanske bara hinner läsa dessa inlägg. Men bara genom att läsa, eller dela, eller söka mer information blir vi medvetna. Och jag tror att medvetenhet leder till reaktioner när man väl ser eller upplever en situation där någon eller några blir illa behandlade...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0