Denna bloggs syfte

I många år har jag tänkt över detta.. att som Skåning och helt "opartisk" starta en opinion för att stödja vårt lands urbefolkning: Samerna. Sättet Samer bemöts på är under inga omständigheter okej, och deras rätt gentemot Svensk och internationell lag är något som vi icke-Samer behöver stå upp för.

Är det okej att behandla folk annorlunda bara för att de är Samer? Är det okej att Samer inte har rätt till den mark de brukat i många många generationer? Är det okej att Samers rätt är underställd Svensk rätt (de var ju här först)? Varför prioriteras rennäringen inte högre av Svenska politiker?

Ja, frågorna är många och jag har inte svaret på alla, men som icke-Same och utan vinstintresse och bara med intresse av vad som är etiskt och moraliskt rätt måste jag agera! Är det inte min (och vår) plikt att verka för att Sverige; som ofta försöker vara världens samvete, inser att man måste börja med att se över sin egen situation?

Ge Samerna full kompensation för de skador svensk politik gör och har gjort på rennäring, livsstil, språk och kultur. Samerna är Sveriges urbefolkning och inte något som skall gömmas undan och döljas, de är en del av oss och vår identitet! Samerna är Europas sista riktiga urbefolkning, så var med och stödj dessa tankar genom att länka och kommentera innehållet i denna blogg.
 
För er som vill ha direkt kontakt med mig som skriver (Christoffer) är min E-post: [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0