Inte romantisera

Nu kanske en del tror att jag är världens samefantast som springer runt i skogen och leker renskötare. En som vart och vartannat år åker upp till norra Sverige för att stå och glo på Samer som klätt upp sig i färgglada koltar och poserar med en ren (ingen värdering lagd i denna företeelse). Men ack så fel man kan ha då... Poängen med denna blogg är just detta. Att jag inte är någon slags "wannabe-Same". Visst jagar och fiskar jag och gillar naturen men för mig är Samer och Samekulturen något som jag vet väldigt lite om...

Just detta faktum att jag aldrig läst en bok om Samer, nästan aldrig mött en Same och inte har en slags romantiserad bild av Samer, är poägen med denna blogg. Samer är människor precis som alla andra. De är Svenskar, Norrmän, Finnar och Ryssar med Samiskt ursprung... Precis som att jag är Svensk med Skånskt ursprung.

Det jag kämpar för är att de inte skall bli särbehandlade (bättre eller sämre) för att de är Samer... Lika litet som jag uppskattar generaliseringen om att alla Skåningar är bönder. Strävan är att Samers kultur, språk och levnadssätt skall bevaras och respekteras. Samernas kultur är en del av Sverige och därför en del av mig. Så; nej, jag har ingen speciell "förkärlek" för Samer... Det finns bra Samer, dåliga Samer, Kristna Samer, Ateist Samer, Sosse Samer, Allians Samer precis som i resten av befolkningen.

För mig är det helt främmande att göra en grundläggande skillnad på en människa och hur jag bemöter dem baserat på vilket folkslag, religion eller ideologi de tillhör. Visst kan jag anpassa mig, men alla är vi lika, vare sig vi är Svenskar, Samer, Judar, Muslimer, Romer eller varför inte Sverigedemokrater? Jag kanske inte tycker om allt som finns i de olika traditionerna, åsikterna eller politiska ideologierna, men det hindrar inte mig från att vilja tycka om människan oavsett tro, åsikter eller ursprung.

Bara viljan att förstå, acceptera och respektera är att göra en skillnad! Detta är min strävan även om jag misslyckas ibland, men att bemöta alla människor på samma grundläggande sätt är mitt mål... Och att påverka andra att göra detsamma är en strävan med denna blogg. Bara viljan att respektera är respekt, bara viljan att acceptera är acceptans och bara viljan att förstå är förståelse. Jag vill inte sitta och vänta tills jag är fullkomlig innan jag vågar agera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0