Mer om Samer

Jag blev lite förtjust såhär på morgonkvisten då jag läste den information som gick att få på Wikipedia. En väldigt bra artikel om Samer och deras ursprung/samtid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Samer

Artikeln innehåller massor med information för den vetgirige och jag tycker den är väl värd att läsas... Något jag inte visste var hur långt bak vi kan spåra samernas varande här i Norden:
 
"Samerna är i dag den äldsta folkgruppen i sitt kärnområde, men är inte ursprungsbefolkning i den mening att de är ättlingar till de första grupper som bosatte sig i Sverige eller i Norrland före istiden eller efter denna. Samernas egna traditioner säger att de har bott i Sápmi i över 2500 år, och de betraktar sig som ursprungsbefolkning där."
 
Något jag funderat över är listan i Wikipedia artikeln på kända samer... För visst är väl Aaro ett samiskt namn? Borde då inte Hasse Aro ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Hasse_Aro ) som leder programmet "Efterlyst" vara same eller iallafall av samiskt ursprung på något sätt? Kanske finns det någon där ute som vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0