Språket

Jag satt här på förmiddagen och läste på same.se och under "frågor och svar" lyftes en intressant detalj fram... Enligt internationell rätt har urfrolk rätt att bevara och utveckla sin kultur. FN:s Barnkonvention fastställer alltså att samiska barn och ungdomar har en särskild rätt att fortsatt verka inom renskötseln och jaga och fiska på de områden som deras förfäder har gjort samt att de har rätt att lära sig sitt språk. Same.se skriver bland annat:

Det samiska språket är självfallet en mycket central del av den samiska kulturen och identiteten, och såväl nationell som internationell rätt betonar samernas rätt att bevara och utveckla sitt språk. Bland annat har man rätt att använda samiska inför domstolar och myndigheter och alla samiska skolbarn har rätt till hemspråksundervisning på samiska. Språkrättigheterna har dock vissa begränsningar. Rätten att använda det samiska språket inför myndigheter och domstolar gäller bara i de fyra nordligaste kommunerna (Gällivare, Happaranda, Kiruna och Jokkmokk). Vidare har det i stora delar av Sverige, visat sig svårt att få fram samiskspråkiga lärare till hemspråksundervisiningen, och även då det finns lärare finns det exempel på kommuner som inte tillhandahåller samiska i skolan då de menar att det kostar för mycket.
 
Det jag frågar mig är vad som skulle hända om en skola vägrade invandrade barn hemspråksundervisning med ursäkten att det är för dyrt? Jag gissar att media och allmänhet skulle reagera snabbt och skoningslöst. Skolan skulle förmodligen bli livrädd för att bli stämplad som "rasistisk", talespersoner från kommun och skolledning skulle få dementera och ställas mot väggen. De skulle bli uthängda i pressen och tvingas "rätta sig i ledet". Så varför gäller inte detta Samiska barns rätt till hemspråksundervising?! Varför är Samer och den samiska kulturen så oviktig att den prioriteras bort i all tysthet?
 

Samer är inte andra klassens medborgare! När jag ser på de politiska strömmningar som finns kring Gällivare, Happaranda, Kiruna och Jokkmokk så blir jag förvånad... När jag ser den allmänna debatten är det ju just dessa politikers partier som ropar högt om hur illa det är ett klasssamhälle och om hur den nuvarande regeringen är att skyllas för folks utanförskap... Men ser jag historiskt har det hänt lite eller inget på någon politisk front vare sig de många år av vänsterstyre eller de senare åren med en borgerlig regering... Vare sig blå, röd, grön eller rörig. Konstigt är att alla tycks hålla med det mesta jag skriver, men väldigt få med ansvar är villiga att göra något åt saken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0